مهمانسرای حضرت صاحب

بیایید روح و راه دلمان را آذین ببندیم، جشن ظهور در پیش است

مهمانسرای حضرت صاحب

بیایید روح و راه دلمان را آذین ببندیم، جشن ظهور در پیش است

مهمانسرای حضرت صاحب

اجابت دعای من طلوع سایه سار یار
همان دمی که من شوم غروب زیر پای یار

بازم آرشیو پرشین

شنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۸، ۰۲:۴۴ ق.ظ

نگاه کوهستان

 

معیار عهدی یا تملیکی دانستن وصیت

" ... هر وصیت که اثر آن ایجاد تعهد باشد و به طور مستقیم به تملیک ترکه نپردازد ، عهدی است ؛ ..."  (کاتوزیان ، دکتر ناصر ، حقوق مدنی ، ارث وصیت شفعه ، همان ؛ ش ۴۶. )

این معیاری است که حقوقدانان ارائه می کنند ، چنانکه حقوقدان دیگری نیز می گوید : "... می توان گفت همه دیگر وصایایی که در قالب تملیکی نمی گنجد عنوان وصیت عهدی می گیرد، موصی وصیت می کند که وصی بدهی هایش را طبق صورت و از پولی که در بانک دارد پرداخت کند ، یا سرپرستی فرزند صغیرش را عهده دار شود ، یا فلان کتابش را منتشر نماید ، یا فلان املاکش را وقف نماید ، و کسانی را متولی و ناظر کند و ..." (مدنی ، دکتر سید جلال الدین ، حقوق مدنی جلد پنجم عقود معین قسمت دوم، ص ٣٢۶.)

و برخی از اساتید راجع به ملاک قانونی تمییز این دو نوع وصیت در مورد ماده ٨٢۶ ق. م می گوید "...  ٢) معیاری که برای تمییز وصیت تملیکی از عهدی ارائه شده روشن و دقیق نیست به عنوان مثال ، اگر موصی دستور دهد که خانه اش را بفروشند و به درماندگان دهند و کسی را مامور اجرای آن نسازد ، تعریف وصیت عهدی شامل آن نمی شود ، در حالی که نسبت به عهدی بودن وصیت تردید نیست ، چرا که در هیچ مالی تصرف مستقیم نشده است . قلمرو وصیت عهدی را نباید محدود به نصب وصی کرد هر وصیت که اثر آن ایجاد تعهد باشد و به طور مستقیم به تملیک ترکه نپردازد عهدی است ؛ ..." (کاتوزیان ، دکتر ناصر ، حقوق مدنی ، ارث وصیت شفعه ، همان ؛ ش ۴۶. )

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۶/۰۲
شاداب امیدوار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">